HOMEMADE

 

Hemmagjort är ju så mycket godare och framför allt så himla mycket nyttigare. Igår så gjorde jag både glutenfritt fröknäcke och glutenfri granola som man kan ha över sin yoghurt eller toppa sin smoothie med. Så gott och även väldigt enkelt att göra också. Jag skriver recept här nedan, testa dessa. Supersmarriga!

Fröknäcke:

2 dl rismjöl, 1/2 dl sesamfrön, 1/2 dl linfrön, 3/4 pumpafrön, 2,5 dl kokande vatten, 1/2 dl olivolja & flingsalt.

Blanda ihop alla ingredienser, smeta ut på ett bakplåtspapper. Tips är att även lägga ett bakplåtspapper på själva degen och sen kavla ut, det blir så mycket enklare. Strö över lite flingsalt och skär redan bitar innan du sätter in det i ugnen, så blir det lättare att bryta. Sedan in i ugnen på 150 grader i cirka 1 timme. Lycka till!

Glutenfri Granola:

5 dl havregryn, 2 dl sesamfrön, 1 1/2 dl linfrön, 3 dl solrosfrön, 4 dl hackade hasselnötter, 1 påse mandlar. 2 dl flytande honung. 1 stort paket russin.

Sätt ugnen på 200°C. Blanda alla ingredienser till müslin. Lägg det på en ugnsplåt och ringa över honungen. Rosta i 10-15 minuter tills müslin fått fin färg.  Lägg inte i russina från början, utan ta de i slutet bara några minuter.Rör om då och då. Häll upp müslin på bakplåtspapper och låt den svalna. Bryt sönder i lagom stora bitar.

Hoppas ni gillade dagens recept =)

 

 

0

4 reaktioner på “HOMEMADE”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *